Ediția 2019

Nume și prenume profesorUniversitate
Ploeșteanu Mara GabrielaAcademia de Studii Economice din București
Butean ClaudiaCentrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Sabo CosminCentrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Oliviu MateiCentrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Triff ZoricaCentrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Răchișan Delia Centrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Demarcsek RamonaCentrul Universitar Nord din Baia Mare (UTC-N)
Ungureanu Radu-SebastianȘcoala Națională de Studii Politice și Administrative din București
Iuga Iulia Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Topor Dan Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Bostan Roxana Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Telea Coralia Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
Grancea IoanaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Vieriu VladUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Iftime EmanuelaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Sîrbu VasileUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Ciortuz LiviuUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Iacob FlorinUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Zaharia DanielaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Maxim Alexandru Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Tiţă Silviu MihailUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Apostoaie Constantin-MariusUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Ciortescu Elena RamonaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Bruckner AlinaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Popescu CristianUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Bertea Patricia ElenaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Dana BădulescuUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Iulia MILICAUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Olivier NoelUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Cuțitaru Laura CarmenUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași
Coroiu AdrianaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Nicolae Horațiu PopUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Vereș VicențiuUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Beu Titus-AdrianUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Tudor Cristian ȚiclăuUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Negru-Subțirică Oana-MariaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Adriana BabanUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Costescu CristinaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Dobrean AncaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Simona ȘtefanUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Balazsi Robert SandorUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Bode OanaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Balint CristinaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Cornea AdinaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Iulia Margareta BobăilăUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Ovidiu VaidaUniversitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Burcă-Voicu Monica Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca
Mardar Antoanela MartaUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galați
Schin George CristianUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi
Felicia DimaUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galați
Popescu MariusUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galați
Căpățână Oana-NoraUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Frăticiu LuciaUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Minodora SălcudeanUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
Vitcu DanielaUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Morosanu Mirabela Universitatea „Ovidius” din Constanța
Sintion FilaretUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Petre CristianUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Bobe AlexandruUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Soceanu Alina DariaUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Gheorghiu GabrielaUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Niculescu ZiziUniversitatea „Ovidius” din Constanța
Constantinescu Cristina GabrielaUniversitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Ștefan Antonio SanduUniversitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Stănescu Lucian SorinUniversitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Macsiniuc CorneliaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Bulai Elena RalucaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Irimescu LuminițaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Tiliuțe Doru – EugenUniversitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Costea MihaiUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Schipor Maria-DoinaUniversitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava
Ungureanu ConstantinUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Prelipceanu MariusUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
Bălan VeraUniversitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași
Oana CioancăUniversitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași
Cianga CorinaUniversitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași
Ledeţi Ionuţ-ValentinUniversitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara
Lăzureanu Codruța-DorelaUniversitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara
Mioc Marius NicolaeUniversitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș” din Timișoara
Ciobanu Marius MihaiUniversitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași
Băetu Mihai-MariusUniversitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași
Isac Claudia AdrianaUniversitatea din Petroșani
Mona VintilaUniversitatea de Vest din Timișoara
Sârbescu PaulUniversitatea de Vest din Timișoara
Pungilă CiprianUniversitatea de Vest din Timișoara
Popa NicolaeUniversitatea de Vest din Timisoara
Codruța GoşaUniversitatea de Vest din Timişoara
Madroane Irina DianaUniversitatea de Vest din Timișoara
Gabor Oana GeorginaUniversitatea de Vest din Timişoara
Alexandru DuțăUniversitatea de Vest din Timișoara
Stănculescu ElenaUniversitatea din București
Pârlea VaneziaUniversitatea din București
Soare Vlad Cristian Universitatea din București
Nicola AnamariaUniversitatea din Bucureşti
Zeca-Buzura DanielaUniversitatea din București
Vlad ClaudiaUniversitatea din București
Lazăr MirelaUniversitatea din București
Vasilendiuc Natalia Universitatea din București
Vulcu Vlad AugustinUniversitatea Maritimă din Constanţa
Buzbuchi Nicolae Universitatea Maritimă din Constanța
Sirbu AncaUniversitatea Maritimă din Constanța
Manea NataliaUniversitatea Politehnica din București
Peter FranciscUniversitatea Politehnica Timișoara
Ciopec MihaelaUniversitatea Politehnica Timișoara
Negrea Adina GeorgetaUniversitatea Politehnica Timișoara
Todea Anamaria Universitatea Politehnica Timișoara
Andy VesaUniversitatea Politehnica Timișoara
Lucaciu RaduUniversitatea Politehnica Timișoara
Oniga FlorinUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Mojolic CristianUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Pop OvidiuUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Steopan MihaiUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
Traian Petrișor (Jr.)Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca

Profesorul Bologna

Educaţia este cea mai puternică armă pe care o poţi folosi pentru a schimba lumea“- Nelson Mandela

Scopul suprem al Procesului Bologna este de a crea un Spațiu European al Învățământului Superior (SEIS) bazat pe cooperarea internațională și schimbul de comunități academice, care este atractiv pentru studenții și personalul European, dar și din alte părți ale lumii.
Spaţiul European astfel clădit:
– va facilita mobilitatea studenţilor, absolvenţilor şi a personalului academic;
– va pregăti studenţii atât pentru carieră, cât şi pentru viaţa de cetăţeni activi implicaţi în societate;
– va fi un suport pentru dezvoltarea personală;
– va oferi acces liber la învăţământ de calitate, precum și oportunitatea de a alege locaţiile formării tale profesionale.

De ce se numeşte Procesul BOLOGNA şi cine participă la acesta?
Procesul Bologna a luat numele Declaraţiei de la Bologna, act semnat în oraşul italian cu acelaşi nume în 19 iunie 1999, de către miniştrii responsabili de învăţământul superior din 29 de ţări europene.

Ediția 2018

Cea de-a XI-a ediţie a Galei Profesorului Bologna va avea loc la Timișoara, în data de 18 mai 2018. Evenimentul este realizat în colaborare cu Organizația Studenților din Universitatea de Vest din Timișoara, organizaţie membră a ANOSR.

Prima etapă a proiectului constă în pregătirea studenţilor evaluatori, care alături de colegii lor din anii anteriori, vor evalua profesorii nominalizaţi de studenţii din România. Astfel, în perioada 8-11 martie 2018, se vor desfășura ateliere de formare ale studenţilor evaluatori în patru centre universitare: București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara. În cadrul acestora, studenţii vor aprofunda conceptul de Învăţământ Centrat pe Student, își vor completa cunoştinţele referitoare la Procesul Bologna şi vor pune cap la cap caracteristicile specifice unui Profesor Bologna.

Începând cu 1 martie şi până în 25 martie 2018, studenţii vor putea să îşi nominalizeze pe site-ul www.profitari.ro cadrele didactice pe care le consideră demne de a primi distincţia „Profesor Bologna”. Concomitent, studenţii evaluatori vor parcurge trei mari etape în încercarea de a descoperi acei profesori care să merite acest titlu. În primul rând, vor participa la cursurile/seminariile profesorului nominalizat, fără a perturba activitatea normală a orelor, pentru ca, mai apoi, aceștia să poarte discuţii cu studenţii care participă la cursurile/seminariile profesorului în cauză. Ulterior, după o documentare suplimentară, studenții evaluatori vor avea o discuţie mai amplă cu profesorul nominalizat, urmând ca în baza unei metodologii de evaluare suficient de complexă pentru a se evita anumite aprecieri subiective din partea studenților evaluatori, aceștia să decidă dacă profesorul merită sau nu decernarea titlului de Profesor Bologna.

Distincţiile de Profesor Bologna vor fi decernate în cadrul Galei Profesorului Bologna, ce va avea loc în data de 19 mai 2018, la Timișoara

Profesorii premiați în această ediție sunt:

Nr. crt.NumePrenumeUniversitate
1IonescuFlorin-TudorAcademia de Studii Economice din Bucureşti
2ZamfiroiuAlinAcademia de Studii Economice din Bucureşti
3NagyDanielaAcademia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov
4ChevalSorinAcademia Forțelor Aeriene „Henri Coandă” din Brașov
5PetrişorSilviu-MihaiAcademia Forțelor Terestre „Nicolae Bălcescu” din Sibiu
6HancaşPaul AlinUniversitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
7ArhireSorinUniversitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
8AnghelCălin VasileUniversitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
9BorșanTudorUniversitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
10MoldovanAlexandruUniversitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia
11LuticDoinaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
12Crișu-CiocântăAndaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
13DobrilăMirela-CarmenUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
14VieruRoxanaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
15PălimariuAna-MariaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
16Maidaniuc-ChirilăTeodoraUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
17BozaMihaelaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
18HobjilaAngelicaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
19MafteiAlexandraUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
20NeculauBogdan ConstantinUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
21AsanduluiMirceaUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
22NistorCristianUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
23AfrăsineiMihai-BogdanUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
24GrecuSilviuUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
25BoncuȘtefanUniversitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
26Macra-OsorheanMiaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
27CuibușDaiana TheodoraUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
28KallayEvaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
29FodorOanaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
30CrişanClaudiaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
31OprescuMihaela-AdrianaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
32DrăghiciVirgilUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
33SuciuDan MirceaUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
34PădureMarianUniversitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj Napoca
35CristacheNicoletaUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi
36IosifLuminițaUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi
37GurăuGheorgheUniversitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi
38DemyenSuzanaUniversitatea „Eftimie Murgu” din Reșița
39BîrluţiuVictoriaUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
40DrăghiciAureliaUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
41BucuțăMihaela DanaUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
42GrecuValentinUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
43MorariuIonel DanielUniversitatea „Lucian Blaga” din Sibiu
44Negreanu-PîrjolTicuțaUniversitatea „Ovidius” din Constanța
45BautuElenaUniversitatea „Ovidius” din Constanța
46Lisievici BrezeanuAlexandruUniversitatea „Ovidius” din Constanța
47DumitruMariaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
48PoienarMihaelaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
49MiliciMariana RodicaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
50GanceviciOlgaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
51Moroșan-DănilăLuciaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
52StateMihaelaUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
53BogheanCarmenUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
54PentiucRadu DumitruUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
55BogheanFlorinUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
56GhiutaOvidiu-AurelUniversitatea „Ştefan cel Mare” din Suceava
57LucaCătălinaUniversitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași
58CristescuCarmenUniversitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara
59NicaLuminițaUniversitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara
60NeaguMonicaUniversitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara
61TimarBogdanUniversitatea de Medicină şi Farmacie „Victor Babeş” din Timişoara
62GavrilȘtefanUniversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi
63LipsaFlorin DanielUniversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi
64UleaEugenUniversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi
65PasarinBenoneUniversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi
66LeonteCorneliuUniversitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iaşi
67GâjâilăGabrielUniversitatea de Științe Agronomice și Medicină Veterinară din București
68DeliuDeliaUniversitatea de Vest din Timișoara
69MiculescuAndraUniversitatea de Vest din Timișoara
70FilimonEliza ClaudiaUniversitatea de Vest din Timișoara
71SeleaTeodoraUniversitatea de Vest din Timișoara
72DumitrescuAlinUniversitatea de Vest din Timișoara
73CiutacuSorinUniversitatea de Vest din Timișoara
74SuciuIonuțUniversitatea de Vest din Timișoara
75RogobeteSilviu EugenUniversitatea de Vest din Timișoara
76PătrunsuDorinaUniversitatea din Bucureşti
77ȘerbanOana CameliaUniversitatea din Bucureşti
78SofroneMihaelaUniversitatea din Bucureşti
79AlexandruMonica LuminițaUniversitatea din Bucureşti
80ZanfirescuȘerban AndreiUniversitatea din Bucureşti
81RîureanSimonaUniversitatea din Petroșani
82PătrăşcoiuNicolaeUniversitatea din Petroșani
83RăvaşBogdanUniversitatea din Petroșani
84GhitaSimonaUniversitatea Maritimă din Constanța
85TamașRăzvanUniversitatea Maritimă din Constanța
86StanLiviu-ConstantinUniversitatea Maritimă din Constanța
87DumitracheCosminUniversitatea Maritimă din Constanța
88RaicuGabrielUniversitatea Maritimă din Constanța
89Crețu (Darie)BogdanaUniversitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale” din București
90HobincuRaduUniversitatea Politehnica din Bucureşti
91IlieMarianaUniversitatea Politehnica Timişoara
92MârșăvinăCosminUniversitatea Politehnica Timişoara
93ArteneAlin EmanuelUniversitatea Politehnica Timişoara
94DejicaDanielUniversitatea Politehnica Timişoara
95IvanciuLauraUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
96GuțiuIuliu ȘtefanUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
97DudescuCristianUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca
98AchimMelindaUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM
99VoșLilianaUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM
100Hajdu-MăcelaruMaraUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM
101ToaderRitaUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM
102DrențaRaul FlorentinUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM
103Pop SitarPetrică ClaudiuUniversitatea Tehnică din Cluj-Napoca – CUNBM

Ediția 2016

Cea de-a IX-a ediţie a Galei Profesorului Bologna a avut loc la Alba Iulia, în perioada 3-5 iunie 2016. Evenimentul a fost realizat în colaborare cu Liga Studenţilor din Univeristatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia (LSUA), organizaţie membră a ANOSR.

În perioada 4-6 martie 2016, s-au desfăşurat ateliere de formare ale studenţilor evaluatori în şapte centre universitare: Timişoara, Cluj-Napoca, Oradea, Alba Iulia, Constanţa, Bucureşti şi Iaşi. În cadrul acestora, peste 170 de studenţi au aprofundat conceptul de Învăţământ Centrat pe Student, şi-au completat cunoştinţele referitoare la Procesul Bologna şi au pus cap la cap caracteristicile specifice unui Profesor Bologna.

În urma etapei de nominalizări au fost înregistrate 361 de intrări unice, 90 de profesori titlul de Profesor Bologna în urma evaluărilor. Distincţiile de Profesor Bologna au fost decernate în cadrul Galei Profesorului Bologna în data de 4 iunie 2016, la Alba Iulia. În cadrul acestui eveniment a avut loc şi ultima dezbatere din cadrul proiectului „Bologna în Universităţi”, unul dintre cele mai noi proiecte marca ANOSR. Dezbaterea a fost un eveniment înscris în calendarul de activități organizate sub egida Dezbaterii Naționale pentru Educație și Cercetare – „România Educată”, derulată de Administrația Prezidențială. Dezbaterea a avut tema „Învățământul centrat pe student – cum adaptăm procesul de predare-învățare la nevoile societății de astăzi?”.

Profilul Profesorului Bologna

Profesorul Bologna este un specialist, pasionat de educație, care folosește tehnologia și metodele potrivite de predare cu scopul de a pregăti studenții pentru integrarea în piața muncii, și, mai important, în societatea de mâine. Un Profesor Bologna analizează și răspunde nevoilor morale, dar și etice ale studenților, știe să decodifice informația într-un limbaj corect, firesc, apropiat. El reprezintă pedagogul care lasă senzația generală de prietenie/ afecțiune/ apropiere, echitate între generații.

Profesorul Bologna este cel care câștigă prezența, respectul și atenția studenților prin creativitatea metodelor de predare, adaptate stilului de viață al studentului secolului XXI, prin jovialitatea și ușurința cu care se lasă înțeles de către studenți, prin darul oratoriei și încrederea pe care o manifestă față de capacitatea de dezvoltare și înțelegere a studenților.

Profesorul Bologna este cel care nu-ți lasă timp să te gândești la pauza dintre cursuri. Este profesorul care te surprinde mereu prin inovație și creativitate! Este cel care nu folosește listele de prezență în scopul de a atrage studenții la cursuri. Este profesorul care îi face pe studenți să se simtă atrași și interesați de educație și de descoperirea ei.

Profesorul Bologna este cadoul pe care studentul îl deschide cu interes și curiozitate la fiecare curs!

Indicatori pentru profilul Profesorului Bologna:

 

1. Relația cu studentul

  1. Manifestă o atitudine de respect față de student;
  2. Consideră studentul partener în procesul de învățare;
  3. Solicită și ține cont de opinia studenților;
  4. Ia în considerare și respectă convingerile studentului;
  5. Consiliază în mod constant studenții;
  6. Oferă feedback constructiv studenților asupra evoluției lor profesionale și valorifică potențialul acestora;
  7. Își asumă rolul de formator și responsabilitățile pe care acesta le presupune (facilitator, mediator, organizator, moderator etc.);
  8. Promovează dezbaterea;
  9. Folosește constant mijloace adecvate pentru a facilita activitatea de predare la curs/ seminar;
  10. Încurajează exprimarea neîngrădită a studentului;
  11. Respectă programul de consultații cu studenții și încurajează aceste întâlniri;
  12. Încurajează folosirea mijloacelor tehnologice digitale în comunicarea sa cu studenții;
  13. Este flexibil;
  14. Identifică și valorifică potențialul studenților;
  15. Discută cu studenții după curs dacă este solicitat de aceștia. Răspunde în timp util dacă este contactat;
  16. Cere și ia în considerare așteptările studenților cu privire la aspecte referitoare la curs;
  17. Încurajează lucrul în echipă;
  18. Solicită feedback din partea studenților la finalul cursului sau al seminarului și la finalul semestrului și manifestă disponibilitate în comunicarea cu studenții.

 

2. Activitatea de predare

a)  Prezintă atât obiectivele cursului în sine, cât și ale fiecărei lecții în parte. Negociază o parte dintre obiective (cele care depășesc curricula) cu studenții;

b) Stabilește împreună cu studenții metodele de predare pe care le va utiliza;

c) Pune la dispoziția studenților resurse de învățare actualizate (bibliografie, materiale de curs) înaintea începerii semestrului (pe internet, la bibliotecă etc.);

d) Fișa disciplinei există, este bine structurată, actualizată și conține explicit metoda de evaluare;

e) Folosește metode de predare relevante și diversificate, care să faciliteze procesul de învățare, să stimuleze interesul și să dezvolte gândirea critică;

f) Adaptează predarea în funcție de evoluția studenților (de evaluarea formativă);

g) În cadrul procesului de predare, dovedește:

  1. spirit întreprinzător (inițiativă, inovație, spirit antreprenorial), pe care să îl încurajeze și la studenți;
  2. capacitate de captare a atenției;
  3. atitudine pozitivă;
  4. calități otorice;
  5. empatie și persuasiune.

h) Utilizează mijloace tehnologice în activitatea de predare;

i) Variază și îmbină stilurile de învățare (în măsura în care domeniul respectiv necesită și permite acest lucru) în mod eficient:

  1. vizuale (desene, grafice, scheme, culori, proiector, flipchart);
  2. auditive (înregistrări, explicații, oratorie, muzică de fond);
  3. practice (studii de caz, analize, exerciții, modele, workshopuri, vizite de studiu etc.).

j)  Ține cont de cunoștințele anterioare ale studentului și le valorifică;

k) Utilizează metode de predare interactive și le alternează;

l) Respectă curricula, cu o eventuală interpretare personală în funcție de profilul și calitatea studenților;

m) Actualizează continuu conținutul cursului și a bibliografiei, astfel încât acestea să reflecte tendințele din piața muncii și ultimele descoperiri științifice;

n) Facilitează învățarea prin predare (asigură o bună înțelegere a materiei);

o) Organizează materia în mod adecvat:

  1. suportul de curs este bine structurat și conține bibliografia specificată (cu referire directă la capitole, unde este cazul);
  2. menționează competențele pe care studenții și le vor însuși după parcurgerea disciplinei;
  3. disciplina predată este „aerisită” și coerentă.

p) Facilitează accesul studenților la resursele tehnice și de cercetare;

q) Manifestă interes pentru informațiile oferite de științele educației (legate de stiluri de învățare, tendințe etc.);

r) Încurajează studentul spre aprofundarea materiei.

3. Evaluarea:

  a) Pregătirea examenului:

    • Prezintă și menține metoda de evaluare anunțată la începutul semestrului (sau, dacă metoda de evaluare se modifică pe parcursul semestrului, acest lucru se întâmplă doar cu acordul și consultarea studenților);
    • Anunță de la începutul semestrului condițiile pe care un student trebuie să le îndeplinească pentru a putea intra în examen.

  b) Evaluarea:

    • Este bazată atât pe teorie, cât și pe aplicarea cunoștințelor dobândite/ studii aplicative/ studii decaz;
    • Este obiectivă și transparentă (afișarea unor bareme corect proporționate);
    • Este relevantă pentru competențele dobândite în urma cursului;
    • Îi ajută pe studenți să conștientizeze (și eventual optimizeze) modul în care învață;
    • Stimulează, prin evaluare, gândirea critică și practică a studentului.

  c) Evaluarea pregătirii studentului prin:

    • Analiza și discuția pe baza lucrărilor (eseuri, proiecte, referate) individuale sau colective;
    • Evaluarea continuă a activității studenților desfășurată la curs/ seminar/ laborator.

  d) Alocă timp suficient pentru examinare.

 

4. Activități extracurriculare:

   a. Raportate la student:

    • Să informeze, să faciliteze și să sprijine studenții în obținerea diferitelor tipuri de burse de studiu, stagii de practică, în țară sau în străinătate;
    • Să sprijine studenții în activități extrașcolare și de voluntariat;
    • Să încurajeze și să consilieze inițiativele de cercetare și interesele științifice ale studenților;
    • Să încheie acorduri sau parteneriate cu instituții relevante pentru domeniul său de studiu (în măsura posibilităților)/ să propună facultății sau universității încheierea unor astfel de acorduri cu instituțiile identificate că pot contribui la pregătirea studenților prin stagii de practică sau internshipuri;
    • Să informeze studenții constant asupra importanței educației non-formale/ asupra faptului că participarea și implicarea studentului în activități extracurriculare și de voluntariat a devenit un criteriu de performanță în carieră.

   b. Raportate la profesor:

    • Să dețină dorința deauto-dezvoltare;
    • Să aibă vizibilitate națională/ internațională;
    • Să fi publicat studii în domeniul său de activitate, să fi participat la conferințe științifice naționale și internaționale, precum și să fie implicat în diferite proiecte de cercetare;
    • Să fie câștigătorul unor premii naționale și internațional.

Ediția 2015

Prima etapă a proiectului a constat în perioada de nominalizare a Profesorilor Bologna, perioadă în care orice student a avut posibilitatea să își nominalizeze profesorul preferat, profesorul care îl inspiră și care i-a marcat perioada studenției. Studenții și-au putut nominaliza profesorii aspiranți la titlul de Profesor Bologna în perioada 16 februarie-31 martie 2015.

În weekendul 27 februarie – 1 martie 2015, aproximativ 100 de studenți au participat la atelierele de formare ale studenților evaluatori care au avut loc, în paralel, la Timișoara, București, Iași, Cluj-Napoca, Petroșani și Galați. În cadrul acestor ateliere, participanții au învățat mai multe despre metodologia de evaluare a profesorilor nominalizați și au asimilat caracteristicile profilului Profesorului Bologna, urmând ca cei mai buni dintre ei să participe ulterior la evaluarea cadrelor didactice care au fost nominalizate de către studenți.

Până în 30 aprilie 2015, studenții evaluatori au participat la evaluări incognito ale profesorilor nominalizați, documentându-se despre activitatea acestora, participând la cursuri, luând interviuri studenților și, ulterior dezvăluirii identității lor, discutând cu profesorii nominalizați. Metodologia de evaluare a fost una complexă, pentru a ne asigura că profesorii premiați sunt într-adevăr acei profesori care îndeplinesc caracteristicile profilului Profesorului Bologna pe care le promovăm prin intermediul acestui proiect.

După perioada de evaluare, profesorii care s-au încadrat în profilul căutat au fost invitați la gala de premiere a Profesorilor Bologna, care a avut loc în perioada 22 – 24 mai 2015, la Timișoara. În cadrul galei, Profesorii Bologna premiați, alături de studenți din întreaga țară, au participat, de asemenea, la ateliere de lucru în care au dezbătut aspecte legate de importanța învățământului centrat pe student pentru sistemul de învățământ superior românesc.

Gânduri pentru studenți…..

Bună ziua,

O zi frumoasă se spune că începe cu o cafea bună….pentru mine de aproape 8 ani, de când sunt cadru universitar, o zi buna începe cu zâmbetul studenților.

Aș vrea să nu mă pierd în amănunte, să nu pierd vremea cu experiența mea profesională….să punctez doar că la un moment….după o perioadă relativ scurtă de când mă aflam la catedră, un grup de studenți au declarat că sunt …..un altfel de profesor, că le transmit ceea ce ei doresc, că prin exemplele pe care le prezint înteleg mai bine teoria…..că sunt veselă și apropiată de sufletul lor…..că le face plăcere să mă asculte, că apreciază faptul că nu mă încadrez în șabloane rigide și mă adaptez nevoilor lor…..

Și m-au propus în anul 2011 să fac parte din elita “Profilor Tari”, ocazie cu care am fost invitată la Cluj Napoca și apreciată public de…. EI ….STUDENȚII…moment până la care nu cred că am avut foarte mult de dăruit, doar am împărtășit din experiența mea practică….și m-am simțit putin stingheră lângă profesori cu adevărat valoroși. În acea seară a lunii mai 2011 am trăit o experiență aparte care mi-a confirmat faptul că viitorul oricărei națiuni sunt tinerii, dar mai ales tinerii educați…așa că tot ce pot să vă transmit e să învățați, dar să învățați cu drag, să împletiți munca cu dăruire dar mai ales cu un GRAM de dragoste…..nu sunt cuvinte mari….din tot sufletul și cu toată sinceritatea doresc ca fiecare dintre voi să vă urmați visul și să vă găsiți locul de muncă potrivit, să luați atitudine și desigur să vă susțineți ideile.                          

Închei cu un mesaj de mulțumire pentru că alături de voi viața mea e mult mai frumoasă, mai împlinită și mult mai provocatoare. Alături de voi am trăit un sentiment de neegalat și anume – bucuria lucrului temeinic – în contextul în care în activitățile colaterale pe care le desfășor (sunt expert contabil judiciar) am întâlnit studenții de ieri în ipostaza unor specialiști care promit…..!!!!

Sibiu,
12.03.2015                                                                                                                           

                                                                                                                                                  Cu drag,
                                                                   Lector univ.dr. Daniela Petrașcu
                                                       Universitatea “Lucian Blaga” din Sibiu,
Facultatea de Științe Economice

Educația din România

Aristotel spunea că “Educația este cea mai bună provizie pe care o poți face pentru bătrânețe”. Ea desăvârșește omul și-l umanizează din punct de vedere cultural, social, politic, economic. Întrebarea esențială este dacă educația din România (instituțional vorbind) face aceasta? Delicat de răspuns la o asemenea întrebare pentru că educația este dependentă de finanțarea pe care o acordă statul pentru acest capitol.

Felul în care ar trebui să ne raportăm la ea

Educația este nivelul vital al unei națiuni, aceasta din urmă trăind prin educație și perpetuându-se prin educație.

Experiența dobândită de-a lungul carierei

Experiența academică dobândită în timp mi-a demonstrat că pentru a face educație îți trebuie timp, pasiune și entuziasm. Studenții sunt niște semințe care vor să se facă plante, să dea roade. Totul depinde de îngrijirea lor și atenția pe care statul le-o acordă.

Trăiri din perioada când ați fost nominalizat

Nominalizarea a venit ca o surpriză totală pentru că absolut niciodată eu nu m-am gândit că merit această nominalizare, că fac educație pentru a primi premii. Într-adevăr, orgoliul meu mi-a fost gâdilat și am simțit o bucurie în suflet. A fost ca o recompensă morală și care te îndeamnă, ca în ciuda tuturor problemelor, să continui.

Gânduri pentru studenții de pretutindeni

A fi student este o stare de spirit, un privilegiu. Gândiți-vă la cei care își doresc să fie dar din diverse motive nu pot avea acest statut. Trăiți clipa studenției, formați-vă frumos și nu uitați că viața este o învățare continuă. Toți ne naștem egali dar cea care face diferența ulterior este educația. Prin educație devenim liberi. Nu ratați șansa la libertate!

Prof.univ.dr. Corneliu IAȚU

Decan,

Facultatea de Geografie și Geologie

Universitatea Alexandru Ioan Cuza din Iași

Colțul universitarului Elev, student ….profesor in Valea Jiul

 Aud de mai bine de 10 ani, sintagma “studenții de azi nu mai sunt ca pe vremea noastră, nu sunt preocupați, nu învață…”.

Această percepție este normală, studenții sunt altfel, se raportează la un alt sistem de valori. Lumea de azi este mult diferită de cea de acum 15-25 de ani.

În opinia mea și a multor cadre didactice asemenea mie, problema nu sunt elevi sau studenții, ci suntem noi!

Sunt cadru didactic de peste 20 de ani și am fost un elev sau student cu medii excelente pentru acele vremuri. Nu neapărat acele note, ci mai mult ca sigur munca, perseverența și – de ce nu – șansa mi-au permis să ajung profesor universitar cu un venit decent. Oare un tânăr sau tânără de 18-20 de ani, în zilele prezentului, se gândește la un orizont de timp de peste 20 de ani. Sunt aproape de studenți, și ei vorbesc despre mine folosind numele meu mic și în niciun caz, titlul meu didactic, lucru care nu numai că nu mă supără, ci mă face să mă simt mai tânăr. Asta pentru că sunt aproape de ei, îi accept așa cum sunt, le înțeleg modul lor de a percepe lumea și modul în care vad ei sistemul de educație. Îi văd pe studenții de azi mult mai agili în gândire, mai adaptați la tot ceea ce este nou, îi văd realiști și poate prea maturi pentru vârsta lor.

Predau discipline legate de IT și modific programa odată la 4 ani și datorită studenților, ceea ce este o dovadă a adaptabilității din ambele perspective.

Mulți dintre studenții de azi se gândesc încă de pe băncile liceului să își găsească un loc de muncă aspect care pentru noi, acum 25 de ani, nu reprezenta o prioritate, iar pentru unii dintre colegii mei ce se apropie de vârsta pensionării era și rămâne și acum de neconceput și, din păcate, de neînțeles. Trăiesc în Valea Jiului, deși studiile mele în mare parte sunt legate de orașe puternice economic cum ar fi Brașov, Cluj Napoca sau Craiova, și mă confrunt cu probleme la care cei din orașele mai sus menționate nici nu se gândesc. La fel pățesc și elevii și studenții noștri. Și ei vor să studieze în alte orașe ale țării sau peste hotare și ei își doresc un loc de muncă bine plătit, dar, în mod surprinzător, dau dovadă de o extrardinară maturitate, dorind, în mare parte, să revină, la un moment dat, acasă.

Profesorii îi vad demobilizați, Uniunea Europeană îi vrea mai mobili pentru a nu crea dezechilibre pe piața muncii și disparități economice între zonele Europei. Și tinerii se luptă de unii singuri să răzbată în această lume extrem de ostilă pentru ei. Valea Jiului le face viața extrem de grea, perspectivele lor sunt sumbre, viitorul nesigur, iar noi, cei care trebuie să îi îndrumăm și să îi ajutăm, nu facem aproape nimic.

Am spus la începutul acestui articol că noi suntem vinovați pentru faptul că elevii sau studenții de azi sunt percepuți ca fiind neimplicați, dezinteresați și nepreocupați să învețe.

Voi argumenta această afirmație.

Numeroși profesori predau în același mod învechit de acum 25 de ani – și nu vorbesc doar despre cei mai în vârstă – au aceleași metode învechite de predare, nu își adaptează materia predată la realitățile cotidiene, nu vor să iasă din acele canoane greșite ale sistemului de învățământ comunist.

Elevii și studenții de azi nu aleargă neapărat după note și prin urmare o notă mare obținută foarte ușor nu le șterge imaginea lipsei de profesionalism a cadrului didactic. Multe cadre didactice nu au nicio legătură cu industria, mediul de afaceri sau administrația, sau, dacă aceasta există, ea nu se regăsește în vorbirea lor.

Multe cadre didactice nu se comportă ca niște tutori sau sfătuitori ai tinerilor, ci doresc să le demonstreze acestora cât de nepregătiți sunt. Dar pentru ce?

Este necesar ca toți să punem umărul pentru a modifica această situație și percepție ce afectează comportamentul tinerilor. Sistemul de educație trebuie să fie un exemplu pentru societate și pentru tineri, trebuie să ne adaptăm și noi, nu doar tinerii pe care eu îi văd deja adaptați, trebuie să îi ajutăm, să fim mai aproape de ei, să îi ghidăm.

Elev – student – profesor trebuie să reprezinte o triadă puternică, care să îi împingă înainte pe elevi, astfel încât ei să își dorească, în primul rând, să promoveze examenul de Bacalaureat, mai apoi să devină studenți la o universitate, iar eu îmi doresc ca aceasta să fie Universitatea din Petroșani, pentru că ei sunt ai Văii Jiului. În final, să lupte pentru a obține un loc de muncă care poate fi chiar la o distanță virtuală, utilizând tehnologia care le este atât de familiară.

Noi, profesorii, trebuie cu toții să îi ajutăm să facă acest lucru, iar la Universitatea din Petroșani am alături foarte mulți colegi și prieteni care fac deja acest lucru, și îl fac cu o mare dăruire de mulți ani.

Dragi colegi profesori, vă provoc să fim mai aproape de elevi și studenți, să încercăm să îi înțelegem mai bine, să îi ajutăm și, probabil că, astfel Universitatea și liceele vor fi mai aproape de comunitate, iar conurbația Văii Jiului (încă informală) poate să devină mai puternică!

Eduard Edelhauser este profesor universitar al Universității din Petroșani și conducător de doctorat în domeniul Inginerie și Management abilitat la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.